De Makers

 

De Kievitskampen

Hoogeindsestraat 21a
Rijkevoort

W. www.deslankebourgondier.nl
T. 06 53 13 27 23

RECEPT: Gevulde Kalkoenschnitzel

EEN KALKOEN IS EEN PRACHTIG EN BIJZONDER DIER

Bij kalkoenbedrijf De Kievitskampen in Rijkevoort staan diergezondheid en dierenwelzijn hoog in het vaandel. Op die manier wordt niet alleen gewerkt aan een smakelijk, maar ook een eerlijk product. “De bewuste omgang met het welzijn van de dieren, de speciale voeders en uitloop van de scharrelkalkoenen, maken ons product bijzonder”, weet Anton Jacobs, eigenaar van De Kievitskampen.

“Een kalkoen is een prachtig en bijzonder dier”, vertelt Jacobs bevlogen. “Dit dier is nieuwsgierig, speels, trots en ook brutaal. Alle eigenschappen zijn in het beestje aanwezig om continu actief te blijven. Goede voeding en een gezond en actief leven resulteren in een beste vleeskwaliteit. Ons streven is om deze eigenschappen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen binnen de economische kaders waarin de opbrengstprijs ons dwingt.”

Dierenwelzijn
De huidige productiemethode bestaat uit ontvangst van het kuiken, een opfokperiode op het bedrijf en vervolgens gaat de kalkoen naar een stal met nieuw strooisel en meer ruimte en licht om zo optimaal mogelijk te volgroeien. “Op korte termijn gaan we daarom ook over op de productie van een langzaam groeiende één-ster kalkoen”, vervolgt Jacobs, die boordevol plannen zit voor de toekomst, waarbij het dierenwelzijn een belangrijke rol speelt.

“Het allerliefste produceren wij kalkoenen met uitloop. Daar ligt voor de toekomst onze focus: dieren houden in een voor de kalkoenen aantrekkelijke omgeving, zodat ook wij van hun leven genieten. Als dit ons lukt, is slachten op het eigen bedrijf de volgende stap. Zo hebben we zelf zorgplicht dat de dieren een zo vriendelijk mogelijke dood hebben. Bovendien kunnen we ze met uiterste zorgvuldigheid droogplukken (zonder heet water), zodat het vlees langer in de koelcel kan besterven, wat de smaak ten goede komt. Het vlees kan dan bij ons op het bedrijf verwerkt worden voor rechtstreekse levering aan de consument. Ik zou dan ook willen bepleiten: ‘Kalkoen, dat moet je vaker doen’.”